ПЛАН РАДА 31.3.2020.

 

 

УТОРАК, 31.3.2020.

 

1. час
Енглески језик (1. страни језик)

My body – емисија на РТС-у Activity book                    вежбање

2. час
Физичко васпитање

Покренимо нашу децу; Физичке вежбе у кућним условима (РТС ЧАС)

увежбавање

3. час
Математика

Математика – Усмено и писмено множење једноцифреним бројем (23•3; 201•4) (РТС ЧАС)

утврђивање

4. час
Српски језик

Српски језик – Лик и дело Душка Радовића – избор из поезије (РТС ЧАС)

обрада

5. час
Природа и друштво

Животне заједнице (РТС ЧАС)

утврђивање

 

 

РЕШАВАЊЕ ЗАДАТАКА ЈЕ НА ДОБРОВОЉНОЈ БАЗИ. ДЕЦА И РОДИТЕЉИ ОДРЕЂУЈУ НИВО И ОБИМ АКТИВНОСТИ.

 

 

МАТЕМАТИКА

Усмено и писмено множење бројева

 

1. Израчунај:

33 ∙ 3                423 ∙ 2              322 ∙ 3         210 ∙ 4       443 ∙ 2

18 ∙ 5                341 ∙ 2              121 ∙ 4         101 ∙ 5       101 ∙ 6

2. Израчунај усменим поступком:

27 ∙ 3 = _________________________________________________
46 ∙ 2 = _________________________________________________
105 ∙ 5 = _________________________________________________
210 ∙ 4 = _________________________________________________
111 ∙ 6 = _________________________________________________

3. Аутобус прелази 80 километара на час. Колико километара ће прећи за 7 часова ?
__________________________________________________

4. Израчунај производ :
а) Ако је први чинилац најмањи парни једноцифрени број , а други чинилац 480 ; _______________________________
б) Ако је први чинилац 3, а други чинилац највећи непарни број друге десетице; ________________________________
в) Ако је први чинилац збир прва два парна броја, а други чинилац 108;
_____________________________________
г) Ако је први чинилац производ бројева 2 и 4 , а други чинилац разлика бројева 21 и 9 ) _________________________

5. Марко у 2 албума има по 124 сличице, а у 7 албума по 23. Ако укупно има 500 сличица, колико их није ставио у ова два албума ?
___________________________________________________

Image

Image

 

 

СРПСКИ ЈЕЗИК

Лик и дело Душка Радовића – избор из поезије

 

 

ДУШАН РАДОВИЋ
(Ниш, 29.11.1922 — Београд, 16.08.1984)

Јединствена медијска личност српске културе и врстан дечји писац, уредник емисија на радију и телевизији за децу и одрасле

Рођен је 29. новембра 1922. године у Нишу. Школовао се у Суботици и Београду. Књизевношћу се бавио од 1947. године. Писао је приче, песме, скечеве, афоризме, скице, најаве, ођаве, сонгове, сценарија за радио и телевизију, приказе, хумореске. Радио је у листовима „Змај“, „Пионир“, „Кекец“… Био је главни уредник „Пионирских новина“, уредник Програма за децу Радио-Београда, уредник Програма за децу Телевизије Београд, уредник листа „Полетарац“, новинар „Борбе“ и од 1975. године био је уредник Студија Б.

У широј јавности посебно је упамћен по радиоемисији Студија Б „Београде, добро јутро“, којом је од 1976. до смрти 1984. редовно будио Београђане сатиричних доскочицама, духовитих коментарима и свежим хумором, обележеним аутентичном мудрошћу. Кратким духовитим репликама је с пуно пажње, такта и љубави откривао врлине и слабости суграђана. Децу је увек третирао као озбиљну и зрелу публику. „Негова дела су ведра, животна и блиска дечјој свакодневници“.

Објавио је десетак књига поезије и прозе. Издвајају се збирке песама „Поштована децо“, „Разбојник Кађа и принцеза Нађа“, „Вукова азбука“… Изузетно му је популарна серија књига „Београде, добро јутро“, у којима су сабрана свакодневна јутарња обраћања Душана Радовића слушаоцима Радија Студио Б са највишег спрата „Београђанке“.

ПОЗНАТИЈА ДЕЛА:

1953. Капетан Џон Пиплфокс (радио-игра);
1954. Поштована децо (песме);
1961. Смешне речи (песме);
1963. Причам ти причу (песме и приче);
1963. На слово, на слово (1963—1965. телевизијска серија);
1969. Че, трагедија која траје (телевизијска серија са М. Бећковићем);
1971. Вукова азбука (песме);
1972. Зоолошки врт (песме);
1977. Београде, добро јутро 1 (афоризми);
1981. Београде, добро јутро 2 (афоризми);
1983. Понедељак, уторак, среда, четвртак (поезија и проза за децу у четири књиге);
1984. Београде, добро јутро 3 (афоризми).

Постхумно су приређене књиге: „На слово, на слово“, „О плакању“, „Вестерн“, „На острву писаћег стола“, Женски разговори“ и Кратке приче“.

РАДОВИЋ ЈЕ ДОБИТНИК НАШИХ НАЈУГЛЕДНИЈИХ НАГРАДА:

„Невен“, „Младо поколење“, „Награде Змајевих дечјих игара“, за текст позоришне представе „На слово, на слово“, награду „Стеријиног позорја“, „Седмојулску награду“, за збирку „Смешне речи“ почасну диплому међународне организације за дечју књижевност „Ханс Кристијан Андерсен“. Постхумно добија БИГЗ-ову награду.

Захваљујући Радовићу у Београду излази један од најбољих часописа за децу „Поветарац“.

Дела Душана Радовића превођена су на енглески, руски, немачки и друге језике. Више његових стихова су стављени у ноте: „Здравица“, „Најбоља мама на свету“, „Јесења песма“ итд.

Умро је 16. августа 1984. године у Београду. Сахрањен је на Новом гробљу у парцели Заслужних грађана.

Image

Image

Dušan Radović — Pesništvo
Kompozitori, pesnici i klinci — Dušan Radović

 

ZAMISLITE Dušan Radović (Izbor iz poezije i proze) -- Mali Oglasi ...

 

 

ЗАМИСЛИТЕ

Замислите, децо, једно велико море,
и у том мору једну велику лађу,
и на лађи округле прозоре,
и на једном прозору – принцезу Нађу.

Замислите сад, децо, то исто море,
и у том мору исту велику лађу,
и на лађи исте округле прозоре,
и на другом прозору – разбојника Кађу.

Замислите онда: бура иде,
ветрова фијук и таласи,
и један талас принцезу скиде
и поче млади живот да гаси.

Замислите, децо, сто таласа,
већих сто пута од сваке принцезе,
може и ајкула свакога часа
на модром таласу да се довезе.

Страхом и болом обузет,
појави се отац принцезин
и рече:
– Онај биће ми зет,
ко спасе млади живот њезин!

Замислите, децо, пуна лађа,
сви официри, принчеви, адмирали…
И сви ћуте, сви дрхте, само Кађа
скочи – и море га зали.

Кађа извали страшну псовку
на рачун ветра, на адресу живота, на име мора,
избеже смрти мишоловку
и спасе принцезу из валова.

Замислите сад: отац тај,
краљ сигурно, а цар вероватно,
подиже Кађу у загрљај
и пољуби га ноншалантно.

– Ово је кћер моја, а жена ваша – принцеза
мила Нађа!
– А ја сам, с допуштењем, извините на сметњи,
разбојник Кађа!

Умири се море, затаји ветар, стаде лађа…
Пуни страха, пуни стида, препуни језе –
сви гледаху у правцу принцезе.

– Храбри Кађа, рече бледа принцеза, ја сам ваша
Нађа…
Извините, тата, на овом свету свашта се догађа!

 

 

Песма “Замислите” једна је од познатијих песама Душана Радовића, с којом се деца сусрећу у уџбеницима у основно школи те као део лектире. У њој песник говори о принцези Нађи која је једног дана пала с лађе и изгубила се на мору. Нитко од племића и адмирала није хтео да оде за њом и спаси је, осим Кађе разбојника. Али будући да је био тако храбар и спасио му кћер, краљ му је за награду ипак дао њену руку. Идеја песме је поручити да не требамо судити другима по томе колико су утицајни и богати, већ по њиховим делима.

 

Замислите – анализа песме

 

Песма “Замислите” написана је као бајка у стиху. Има своју радњу и ликове, значајне мотиве и на крају поуку. Ипак, поред тих одлика епске песме, има и одлике лирске. Песничке слике описане су разним песничким сликама, песма има риму и врло је ритмична. Оно бајковито у њој су помало необјашњиви мотиви карактеристични за бајке, али песник их већ насловом успева да објасни, јер све оно о чему песма говори – налази се у нашој машти. Песма не само да тако почиње, стихом “Замислите децо”, него је то и њен наслов, дакле главни мотив.

Оно што песник жели да замислимо је велико море и на мору велику лађу. На лађи су округли прозори, а на једном од њих принцеза Нађа. Примећујемо како песник овде користи стилску фигуру градацију и то ону од већег према мањем. Од почетног мора, читаоцев фокус смањује се на брод, па на бродске прозоре, па само на један прозор, а на прозору главна јунакиња песме.

Друга строфа почиње на сличан начин, само што овога пута на истом мору, у истом броду, али на другом прозору, видимо разбојника Кађу. Кађа је такође главни јунак приче, али већ сада видимо да је он супротан првом главном лику. Док је јунакиња принцеза, он је разбојник. Већ овде читаоц може да закључи да ће се њихове судбине даље кроз песму сусрести.

И трећа строфа почиње ријечју „Замислите“. Овога пута песник обје слике које нам је предочио у прејашњим стиховима ставља у контекст. Добили смо место радње и главне ликове, а сада и околности у којима су се нашли. Песник описује да је то море на којем плови брод таласаво, јер вани бура бесни и ветар фијуче. Управо је један талас био кључан и он је принцезу бацио у море. Ситуација је озбиљна шта видимо у стиху “И поче млади живо да се гаси”

Следећа строфа наглашава несреће која се догодила. Песник овога пута користи хиперболу како би песми додао и драматичности:

Замислите, децо, сто таласа,
већих сто пута од сваке принцезе…

Осим таласа, опасност представљају и ајкуле, које сваки трен могу да се појаве и поједу принцезу. Након овог увода у причу следи заплет. Све то видео је отац принцезе који одједном бива “Страхом и болом обузет”. Чини ствар типичну за бајке – тражи јунака који ће да спаси његову кћер. Наравно, награда за такво јунаштво бити ће управо њена рука.

Након тога сазнајемо да је та лађа на којој се возе препуна официра, принчева и адмирала – дакле свих могућих високопозиционисаних, угледних људи. Али нитко од њих није потврдио те своје важне титуле. Видимо то у стиху “И сви ћуте, сви дрхте…”. И тада се поново јавља наш јунак којег смо први пута сусрели у другој строфи – Кађа. Он једини без размишљања скочи.

Кађа не само да је храбар, он је храбрији и од самог мора, јер успева да заобиђе све његове смртоносне клопке и уз то га опсује. На крају, наравно, спаси принцезу из валова. Након шта је то учинио, принцезин отац (песник каже да је сигурно краљ, а можда и цар), подигне Кађу у загрљај и пољуби га. Ово је мало необично, јер краљ је тиме прекршио све протоколе и доказао да су осећања и љубав према ћерки јачи од било каквих правила или закона.

Краљ је одмах понудио руку своје кћерке Кађи. Рекао ми је “Ово је кћер моја, а жена ваша”. Кађа, пре него је пристао да је узме, морао је да рашчисти и призна ко је заправо он. Рекао да је он разбојник.

Његова вест била је толико изненађујућа, да се одједном умирило и само море, ветар је утихнуо, па је тиме стала и сама лађа. Сви су гледали у правцу принцезе јер она је била та која ће морати да се уда за тог човека. Ако га одбије, то је њено право, јер нитко не мора да се уда за икога, камоли за разбојника, ако то не жели. Али она је ипак рекла да је његова, јер он није разбојник, он је храбар човек. Извинила се своме оцу и оправдала тиме да се на свету свакаква чуда догађају, а ово је једно од њих.

Овим крајем видимо да је ова песма и помало хумористична. Прво су сви официри и принчеви испали кукавице, Кађа, иако разбојник, лепо се испричао и рекао ко је, а принцеза је одлучила да буде бунтовна и ипак је пожелела да се уда за њега. Поука песме је да некада најхрабрији буду они од којих се то најмање очекује, а кукавице испадну они који се праве да су храбри. Ипак, награда увек стигне онога тко се највише труди.

Ова песма има једанаест строфа, углавном катрена, иако има и оних од пет и од три стиха. У песми има риме, па је она врло ритмична, унасупрот томе шта јој нису сви стихови исте дужине. Свеједно, врло је лако читљива и деци разумљива, због чега ће им бити и јако занимљива.

 

 

 

Да ли ми верујете?

Умивао се један дечак
свакога дана без престанка,                                              ??????????????????????
па су му уши расле, порасле,
па му је кожа постала танка.
– Да ли ми верујете?

Мајка је стало викала „Доста!“,
ал’ он је хтео, он је хтео…
Умивао се свакога дана
па се одједном разболео.
– Да ли ми верујете?

Дошао један лекар строг,
па каже:
„Тако ми прслука мог,
вода је крива!
Забрањујем му да се умива!“
– Да ли ми верујете?

Душан Радовић

 

 

ПРИРОДА И ДРУШТВО

Животне заједнице

 

 

 

 

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

ПЕСМОМ И ИГРОМ ДО ЗНАЊА

%d bloggers like this: